På niveauet for elever er der to faktorer, som panelet særligt fremhæver som helt afgørende. Den første udtrykker vigtigheden af, at eleverne føler sig trygge ved at deltage i bevægelse. En sådan tryghed er afgørende for at skabe motivation, lyst, mod og glæde ved at deltage og er samtidigt vigtigt i forhold til at skabe gode bevægelsesoplevelser og -erfaringer. Tidlige oplevelser med bevægelse sætter spor gennem livet og tryghed spiller derfor en vigtig rolle i forhold til at sikre, at tidlige erfaringer med bevægelse bliver positive. Fokus på tryghed er særligt vigtigt blandt elever, som ikke er så bevægelsesstærke.
I forlængelse af dette, fremhæver panelet vigtigheden af, at eleverne opnår succesoplevelser gennem deres deltagelse i bevægelse. Dette er afgørende for at skabe motivation, lyst og glæde ved deltagelse i bevægelse og for, at eleverne generelt genererer positive erfaringer med bevægelse. Panelet fremhæver, at ansvaret for, at eleverne opnår succesoplevelser gennem deltagelse i bevægelsesaktiviteter, ligger hos det pædagogiske personale – og at dette skal sikres hos alle elever, uanset forudsætninger.
De to faktorer – tryghed og succesoplevelser – beskrives af panelet som stærkt sammenhængende. At kunne opnå succesoplevelser ved deltagelse i bevægelse forudsætter, at eleverne er trygge i situationen – og tryghed øger sandsynligheden for en succesoplevelse.